Dragen

 

Dragen kommer trampende

Dragen kommer brølende  

 

Tramper som torden

Brøler ut lava                               

                                   av diger og frådende kjeft  

 

Ildsprutende glødende fresende  

   

Det er mamma, det!

Dette innlegget ble publisert i zumzummerum. Bokmerk permalenken.

2 svar til Dragen

  1. eekageek sier:

    Denne er søt 😀

    Liker at du halvrimer innad i diktet – brølende/glødende, frådende/fresende, det gir det noe ekstra. Dog jeg liker ikke repitisjonen av brølende. Eller brølende/brøler. Du skjønner.

    Tror også diktet kunne vært gjort enda større. Uten at jeg egentlig greier si helt spesifikt hvorfor. Men nå husket jeg jo diktet, så jeg visste hvem «dragen» var. Kanskje det er litt av greia – diktet har en punchline. Man leser seg ferdig på det. Virkelig gode dikt er jo de man aldri leser ferdig, men grubler på igjen og igjen.

    Dog de kan jo ikke være for vage. Det er en vanskelig balansegang. Spesielt for barnedikt. Det jeg ser for meg er at dette mer hadde gjort seg som en barnebok, av typen rettet til aldersgruppe fem år. Med store fargerike illustrasjoner av dragen, og så en lys og vidunderlig siste side, med mamma og barn.

    Ja. Det er godt malte bilder, absolutt. Men noe mangler, for meg. Hissig bie av en kritiker som jeg er 😉

    • elisabethdl sier:

      Thank u!:D Har en kollega som på et tidspunkt ville jeg skulle snakke om det å skrible og skrable i forbindelse med norskundervisningen på 5. trinn – og de lo faktisk ganske gjenkjennende av dragen. Så kanskje er det en del slike mamser der ute i verden… Og en og annen lærer?!:D

Legg igjen en kommentar

