Smokken

 

En liten bror er kjekk å ha

 

Gurgler og klukker

sutter på smokker

 

Et hav av smokker

til slik liten klukker

 

Brått kan det snu

Alt er en gru

 

Han skriker og uler

Jeg får øyne som kuler

 

Med hånden på ryggen

Står jeg inni skyggen

 

Gjemmer meg bort

For nå er det gjort

 

I hånden på ryggen

                                        ….der ligger smokken!

Dette innlegget ble publisert i zumzummerum. Bokmerk permalenken.

2 svar til Smokken

  1. eekageek sier:

    Det er noe veldig André Bjerkesk over dette! Det er et dikt spesifikt (haha rim) det minner om, men neimen om jeg husker hvilket det er jeg tenker på. Men jeg liker det godt. Det har schwung og rytme, som gode barnedikt bør ha. Eller alle dikt egentlig. Det var vel Poe som mente det, at har et dikt god rytme og lydklang kan det være om hva som helst, det vil uansett være skjønnhet personifisert…

    Diktet er helt klart best fra «Brått kan det snu» og utover, der er både rim og rytme skarp og konsis. Og så er det veldig effektivt at aller siste verselinje ikke rimer (dog tar med seg klangen fra tidligere i diktet), det liker jeg. Passende «skjærende» om du skjønner; Yeats skriver litt sånn. Først er alt velbehag, han vugger leseren inn i en følelse av trygghet og godhet – så river han teppet vekk under beina på deg, og så ligger du der og ser på verden i all sin nakenhet.

    Intet lite kompliment fra min side forøvrig, Yeats er en av mine absolutte favoritter!

    Det jeg tror som er problemet med starten er kanskje rytmen, men dels også at hver strofe ikke har sitt eget rim – du bruker klukker/smokker to ganger. Men jeg aner ikke hva som kunne erstatte de rimene. Men hadde du greid det hadde dette vært virkelig strålende.

    Bare noen tanker, fra den forskrudde, forleste krølltoppen 😉

    • elisabethdl sier:

      O du iltre krølltopp!

      Tikktakk! Dette var jo kjekt og tenksomt. Jeg skribler som jeg snakker, hastig og lystig. Da hjelper det med forleste krølltopper som får deg litt ned på bakken igjen!

Legg igjen en kommentar

