«Tilværelsens definitivt utholdelige letthet!»

Dette er en høylytt takkesang til alle dere der ute som holder ut tilværelsen i nær kontakt med lett pregede og eksamensforvirrede mennesker!

Jeg har nok den siste tiden, med skrekk og gru å melde, vært et skikkelig hårreisende eksamenstroll. I et år har jeg forsøkt håndtere roller på intens og faretruende kollisjonskurs mot hverandre. Jeg har vært på en reise med villskapens hestespann. Med sammenbitte tenner har jeg holdt tømmene i varierende grad av jerngrep og panikk. Et litt sånn de umuliges prosjekt.

Rollene som den oppmerksomme mamsen, kjærlige konemoren, dedikerte fulltidsstudenten, idealistiske læreren, venninnen, søsteren, datteren og kampsport -entusiasten, har alle ønsket kreve sitt!  Med et nødskrik har jeg kommet ut på andre enden av villskapen, om enn lett preget av rystelsene, og med en erkjennelse om at det nok var eksamenstrollrollen som mot slutten fikk regjere mest! Imidlertid har det i forlengelsen av denne villskapens reise åpenbart seg en helt ny verden. En verden fylt av tid! Paralyserende og fasinerende deilig tid.

Fagbøkene har jeg pent plassert og nitidig organisert på en bokhylle blant andre bokhyller. På rekke og rad står de der som stolte velbrukte soldater. Og nå skal også de få hvile, om enn så bare for en liten stund. For jeg, åhh… jeg skal nyte, smile og skravle. Bevege meg fra det ene ytterpunktet til det andre. Være medmenneske, mamma, kjæreste og skikkelig kampsportfantast. Fordype meg altoppslukende i romaner. Skravle hull i hodet på menneskene rundt meg. Være intens, nær og barnslig. Denne kvinnen har nemlig sprengt seg veg ut av pensumhulen og eksamensangstens kvelende kveilende grep om psyken. Eksamenstrollet er stuet vekk. Lest er forstått, etterprøvd og godkjent,  og jeg er fri som en nyutsprunget småyr annerledesutgave av meg selv! Nå skal de sakte dagene nytes!

P.S: En spesiell og overstrømmende takkogtakk til de standhaftige og tålmodige, snille og oppmuntrende menneskene jeg har rundt meg! Takk for at dere har holdt ut med mitt utpregede og tidvis selvsentrerte eksamenslimbo!

Eksamenslimbo

Dette innlegget ble publisert i Tankemylder og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til «Tilværelsens definitivt utholdelige letthet!»

  1. Sanne sier:

    Ja jeg minnes virkelig en påske med et eksamenstroll.. men steike det skal du ha; fy fabian som du har jobbet og slitt! Men det ble bra resultater også! Nå fortjener du virkelig LATE dager! Utrolig godt skrevet! Nok en gang fenget det meg utrolig! Bildet er genialt og beskriver virkelig eksamenstrollet! 😉

Legg igjen en kommentar

