Mennesker som brenner

Jeg lar meg fascinere av de ærlige og troverdige menneskene som brenner og kjemper for det de tror på, og for den de er. Mennesker som bevisst velger å leve tro mot seg selv. Min bror er en av dem. Man hører ofte om fantastiske mødre og søstre, velfortjent! Men, av og til savner jeg de gode historiene om brødrene og fedrene der ute. Jeg har opp til flere fantastiske menn i min nære sfære. I denne omgang: Min bror… Bjørnen, kan man jo kalle ham!

Jeg lar meg stadig fascinere av den viljestyrken han fremviser når det kommer til det å leve det livet han mener er rett for ham, samtidig som han har et varmt og brennende engasjert hjerte for de menneskene som står ham nær.

Som hengslete og tynn 18 – åring fant han sin vei. Det som for ham ble meningen med livet. 17 år senere er han ingen tynn og hengslete mann lenger. Det skal i aller høyeste grad være sagt. For høyreiste kvinner som meg, er det egentlig ganske befriende med slike store  (lille!)brødre. Da kan man av og til føle seg riktig yndig og feminin selv om man rager 175 cm over bakken…og det uten stiletthæler!

Olaf Dahl  - KK 67

Målrettet og med stram disiplin er min bror i dag tvert imot den 18-åringen han var. Han er sin egen aller største kontrast! År etter år har han jobbet mot det som for de fleste av oss ville fortone seg som fullstendig urealistisk og kanskje en smule naivt. Han ville bli blant verdens sterkeste menn…

Øh… jaha… kan man jo tenke. Men, jo!  Helt riktig. Den store drømmen for mange smågutter, og eldre gutter, var også hans store drøm! Og dette har siden den hengslete begynnelse vært målet. Et mål han, i motsetning til mange andre, aldri har sluppet av syne. Lenge valgte han vekk både studier og kjæresteliv til fordel for Den Store Kjærligheten, som helt siden den gang har blitt hetende styrkeløft. Og her er det viktig at man ikke begynner å blande idretter. Jeg trodde i min uvitenhet, et kort øyeblikk ( han fikk meg raskt ut av villfarelsen!), at bodybuilding og styrkeløft var to sider av samme sak. Vel, jeg har lært! DET er det ikke! Det er styrkeløfter han er, med hud og hår og hele sjelen med. For ikke å si i kjernen av sine muskler.

Stor som en bjørn, med sine til og fra 145 kg muskler, er han i dag faktisk i ferd med å nå sine mål.  For to uker siden var han tredje nordmann til å løfte 1000 kg sammenlagt. Og satte dermed ny norgesrekord i sin klasse, 125+ kg. Det er absurd, det er surrealistisk, og egentlig helt utenfor min fatteevne. Jeg er imponert,  glad og veldig overlykkelig på hans vegne! Men egentlig ikke så veldig forundret.

Olaf Dahl

Det har kostet tid, krefter og slitasje på en hardt trent kropp.  Men, for første gang har han kunnet innrømme at, jo…nå er han egentlig ganske fornøyd. Dah! Skulle vel bare mangle, mener jeg! VM-gull i markløft fra november i fjor har han også, og plukker dermed med seg den ene nye personlige rekorden, medaljen og norgesrekorden etter den andre.

Som en kjempe har han løftet seg fremover mot målet i år etter år.  Det økonomiske aspektet har aldri vært vesentlig eller avgjørende for utholdenheten. Rik blir man visst ikke innenfor denne idretten. Allikevel har han aldri vært i tvil om at dette var det han ville og skulle. Men det slutter jo ikke her! Det ordner seg som regel for snille gutter. For etter år med styrkeløftkombinerbare jobber bestemte han seg for å gå i gang med ingeniørstudiet, og nesten i samme åndedrag kom kvinnen i hans liv seilende inn i livet hans og tok ham med storm. Så er han da i kraft av seg selv et levende bevis på at det tilsynelatende umulige er fullstendig og komplett mulig. Av og til kan man få både i pose og i sekk!

Olaf Dahl og Marie Tjosevik

Når hans personlighet i tillegg inkluderer varme og nærhet til sine nærmeste….

Da kan jeg ikke annet enn å si: Ha! Dette er min bror. Min bror som kan ta meg og min mann i sine armer og la oss dingle lett skrekkslagne over bakken, bokstavelig talt! Min bror som har en slik ro, at selv skrikende og illsint veivende babyer finner roen i hans bamsenever.

Lillebror og jeg

Men størst av alt, i mine øyne, er at han har en helt spesiell og uovertruffen egenskap: Han har en slik  ro, omsorg og handlekraft med hensyn til vår lillesøster, fugleungen. Den er alt. Den kan ikke beskrives. Hun selv sier det slik: «Sammen med ham har jeg alltid kunnet være meg. Uansett!»

Det er kvaliteter, det! Så får man bære over med at han kan være litt  lat, sta som et esel, og alt for opptatt av History Channel. Det er noe litt SVK (Store Vennlige Kjempe) over min bror, selv om han helst liker å fremstå som «tøffere enn toget».

Olaf sliter i håndbak

Og her kan du høre kjempen snakke om styrke og kjærlighet!

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

11 svar til Mennesker som brenner

  1. Sanne sier:

    Fantastisk! Du skriver på en måte som fenger meg så utrolig. Jeg leser faktisk alt. mange andre blogger blir jeg lei og avslutter mitt i det som er skrevet. men dine skriverier leser jeg fra topp til bunn! Og denne var så fin og rørende at tårene kom! Og så veldig korrekt da! Veldig veldig bra 😉

    • elisabethdl sier:

      Takk for så veldig fin tilbakemelding! Oppnår jo det jeg ønsker, da!:D

      • Sanne sier:

        Ikke «mitt i..» faktisk.. men «midt i» 😉 Selvom.. Omg så feil det så ut nå :S jaujau 🙂 Riktig å få det rett også da 😛

  2. OD og Marie sier:

    We love it, spesielt bildet som sikkert blir tatt vekk he he.

  3. Eirin sier:

    Oioioi. Sitter her og griner i cornflakesen fordi det var så nydelig skrevet 😀 Og så sant så sant. Får ikke til å si så mye mer på det egentlig, som sagt, frokosten min blir salt. Nydelig!

  4. Erlend sier:

    For denne teksten får du stjerne i boka og oppmuntrande brev med heim.

  5. Eivind sier:

    Kjempebra skrevet, flott lesning! Bra at det finnes slike personer som Olaf som kan være et forbilde for andre og vise at det er mulig å lykkes i livet på flere arenaer selv om det krever mye viljestyrke og beintøff jobbing!

    • elisabethdl sier:

      Takk for superhyggelig kommentar! Olaf er et imponerende menneske som har bevist nettopp det du skriver, at det er mulig å lykkes bare man er villig til å nedlegge tid og krefter!
      Han fascinerer meg som menneske, og er et eksempel til etterfølgelse! 😀

Legg igjen en kommentar

