Et sommermareritt

Vi er endelig i annerledesland. Hytta på fjellet er en tidløs tilværelsens oase for store og for små. Stille, sakte dager fylt med samvær, lattermild badesprut, bøker og enetid.
Langt på vei er idyllen fullkommen…

Imidlertid! Idyllen er ikke komplett og fullstendig. Den deilige hyttetilværelsens sødme trues av svermende mørke skyer. Lengselen etter hyttetilværelsen rosafargede idyll utelot, helt og fullt, minnene om hærskarenes hærskare av knøttsmå menneskejagende knott. Brått og effektivt er fjordårets minner gjennoppvekket, og årets og håpløshetens monotone motstandskamp er allesteder – nærværende brutalt i gang!

Knott i hopetall. Dansende virvelvinder i overivrig og aldeles overtallig mangfold. Milliarder av intense, innpåslitne og selskapssyke svarte knottsoldater har ventet med blodig lengsel  på våre svette og sommervarme kropper. De er klare til angrep. Inn øreganger og opp nesebor. De finner sikkert og nådeløst sin vei! Etterlater seg ertende, utellbare blodige små spor over menneskekroppen. Det er nesten så du kan høre dem fnise ondskapsfullt der de invaderer kropp og psyke. Vi har invadert deres territorium og de er kampklare. Er villige til å kjempe en Davids kamp mot Goliat.

Med nymotens oppfinnelser utruster vi oss mot hyttetilværelsens skyggeside: Insektverdenens voldsomme velde. Med Max Smekker, sprayer og kremer skrider vi til verks. Vi skal ikke tape noen knottkamp. Ledsaget av skjulte sukk og stønn, og heftig armviftedans holder vi ut. Selv en myggens drapsmaskin investerer vi i, og forventer gledesstrålende og spent at den skal virke på minst åtte forskjellige måter. Vidunderet skal ifølge nøye lest bruksanvisning fange sine motstandere i en sammenfiltret dans av duft, farge og lys… og så videre og så videre! En skikkelig 70-tallets partymaskin! Fangsten etter tre dager er uslåelig: 5 mygg og nada knott! Ja, dette må virkelig være tidenes vidundermaskin. Av og til grunner vi nøye, funderer på tilværelsens knottilstand! Men, aldri aldri vurderer vi overgi oss til knott uten kamp!

Til tross for sommerens tilstedeværende sommermareritt: Vi kommer igjen år etter år! For når alt kommer til alt, så er dette et lite stykke perle, både for insekt og for menneske!

Sommer 2009 242

P.S: I skrivende stund har jeg stengt meg inne. For der ute i den deilige sommervarmen er det nemlig smått i smått med bøtter av krigersk og forædersk knott. Jeg forbereder meg mentalt på morgendagens kamp, med en varm og knottfylt sommerhilsen fra fjellet!

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Et sommermareritt

  1. Lotte sier:

    herlig! det er nemlig to insekter jeg ikke ser poenget med: mygg og knott! er ikke mye til mat for noen liksom, bare irritasjon….

    • elisabethdl sier:

      Så fint at du titter innom, og at du legger igjen en kommentar!D Knott, mygg og klegg…er no skikkelig herk! Men vi nyter tilværelsen allikevel, vi!:DD

  2. Britt Åse sier:

    Jø og jø… jeg klør ved bare tanken!

  3. Sanne sier:

    Jeg skal innrømme jeg ble gal av knotten når jeg var der oppe.. Jeg er dog så heldig å ikke plages av mygg 😀 Så jeg kan i grunnen ikke sette meg inn i hvilket h….. folk må ha med dem. Jeg har vel det mange kaller surt blod.. Myggen flyr mot meg, men bråsnur raskt og finner seg noen andre i nærheten i stedenfor ^^

  4. eekageek sier:

    Åh, jeg liker «annerledesland». For det er da vitterlig sånn hytta er. Men den knotten… gosjameg. Fæle små monstrene. Er jo verre med sånne små som kommer seg overalt, en fluer som det i det minste går an å sikte inn på… dog jeg vil ikke tenke på åssen det ville vært med like stort antall fluer som det var knott der oppe…! Grøss!

    (Ja, har endelig litt energi til å ta meg sammen og kommentere litt mer. Men all energi går også til det!)
    (Jeg syns du skal skrive om Annerledesland. Det høres ut som en fantastisk idé til en bok.)

Legg igjen en kommentar

