Lidenskapelig leseglede

Jeg er lesehest! En irriterende lidenskapelig lesehest med ubeskjeden tendens til å påprakke alle i min nærhet min lidenskapelige kjærlighet til bøker. Jeg anbefaler og skvaldrer, maser og gneldrer om at man må lese, lese, lese. Tirader om leseverdigheter lirer jeg av meg. Til noens glede og andres fortvilelse!

Da jeg oppdaget biblioteket var jeg frelst! Mamsen tok meg i sin hånd, og trakk meg med til dette magiske rom av utellbare historier av alle slag. Hjernen slo krøll på seg. Hvordan velge? Det var en følelse av: Ja takk, begge deler! Bare at for meg var det: Jaaaa takk! Alt sammen, helst.

Med en småflirende mamma i hælene var jeg som en virvelvind mellom barnebokhyllene. Med ivrige steg og høy hjertefrekvens plukket jeg med meg så mange jeg kunne bære bort til låneskranken, hvor jeg dessuten skulle bli utsatt for nok en ekstremopplevelse. Lånekortet! For, som en småsmilende bibliotekar kunne fortelle, så kunne jeg jo faktisk komme tilbake flere ganger. Faktisk så ofte jeg ville. Trengte ikke låne alle på en gang. Med nesen knapt synlig, over min lett uregjerlige bokstabel av uleste magiske verdener og riker, klarte jeg på inn og utpust stakkåndet redegjøre for at, åååh og jo…men jeg skulle nok låne med meg alle sammen med en gang. Men, ja! Jeg skulle passe på at jeg kom tilbake riktig mange ganger.

I dag har jeg blitt litt mer eiesyk. Jeg vil eie, ikke leie. Noe som resulterer i et bokvelde, og er det snakk om plassmangel så er det ikke mine bøker som må gå, men husbondens. Han er ikke like eiekjær på bøkene sine. Tror jeg!? Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg orker å lese selv etter lange travle dager. For meg blir det å sende spørsmålet i retur. Hvordan kan man ikke lese etter en lange travle dager? Jeg stresser ned. Finner hvilepuls. Bøker er mat for sjelen.

miominmio_bok

Møtet med Astrid Lindgrens Mio, min Mio. Åh! Sukk hjerte, men brist ikke! Hjertet dirrer ved tanken. Den griper tak i deg og trekker deg inn i en verden med rom for de sterke følelser. Skal jeg trekke frem en bok som jeg alltid MÅ lese i klasserommet, så er det den (…og egentlig en haug andre. Men må man velge, så må man!). Ikke bare er den en fantastisk reise inn i en annen verden, den er også en bok som tar et oppgjør med tabuene sorg og død. Lengsel.

I dialog med elever ønsker jeg å formidle at de kan tillate seg å forstå boken ut fra hva boken selv sier, ikke nødvendigvis hvilke tolkninger vi som voksne ilegger den. Jeg har lest tolkninger av boken som indikerer at det hele er en drøm, men det sier jo boken slettes ingenting om. I mine øyne er dette en bok som bør få tale til barn på sine helt egne premisser. Både Mio, min Mio og Brødrene Løvehjerte har blitt benyttet i sorgarbeid med barn. Lindgren var fantastisk og dedikert forut sin tid. Hun ønsket forstå barna på deres egne premisser. Hun uttalte i et intervju: ”Jeg skriver for barnet i meg selv!” Da må det jo bli ærlig, nært og gripende.

Litterært sett hevder de fleste at Brødrene Løvehjerte er den beste av de to bøkene. Jeg har altså en forkjærlighet for den første. Den er litt sånn grovutkastet, den uslepne diamanten som banet vei for Brødrene Løvehjerte.

Når man som voksen leser høyt, må man våge slippe seg løs. Jeg blir utpreget uhøytidlig og barnslig når jeg har høytlesing. Jeg er overbevist om at leselyst og leseglede kan skapes ved at man som voksen dedikerer seg fullstendig og absolutt til den boken man leser.

Jeg kjenner at jeg kan skrive side opp og side ned om bøker, og det å skape leseglede. Skrive om de litterære kjempene Michael Ende og Roald Dahl, samt alle de andre fantastiske forfattere der ute som beriker, gleder og engasjerer min og andres hverdag.

Med hensyn til lesehastighet og leseforståelse skårer norske barn relativt dårlig på internasjonale undersøkelser. Jeg tror dette har sammenheng med at norske barn i dag leser langt mindre enn før.  Vel, den trenden må vi snu! Vi må lede dem inn i en verden full av opplevelser, noe som i tillegg vil gi økte faglige ferdigheter!

Elementært, min kjære Watson!

Så håper jeg, da! At jeg ikke har skremt deg med denne lidenskapen min. Dette er, som sagt, noe jeg kan skrive mangt og mye om! Kom med en kommentar! Jeg er tilhenger av konstruktiv kritikk! 😀

Dette innlegget ble publisert i Litteratur og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

7 svar til Lidenskapelig leseglede

  1. Eirin sier:

    Åh, kjenner meg så inderlig godt igjen i dette 😀 Spesielt det med bokstabler fra biblioteket, og trangen til å eie når man så kan gå ut og kjøpe seg selv. Det står tre smokkfulle banankasser med bøker på rommet mitt, som jeg har fylt opp siste… året. Heh. Og det er bare de jeg har rukket å lest.

    Lidenskapen engasjerer og inspirerer den! Mio min Mio for deg er som Den Uendelige Historie for meg. Og nå skal jeg lese videre i Bjørneboe, tror jeg. Hah. Herlig!

    • elisabethdl sier:

      Livet er aldri tomt for opplevelser med en god bok. De er det gode liv!
      Pussig hvor mange bøker man kommer på når man begynner tenke gjennom hvilke som har vært de største opplevelsene,…for det viser seg at det er maaange!:D

      • eekageek sier:

        Håh, ja. Ei venninne av meg sendte meg melding her en dag; «Jeg trenger bøker å lese, hva er den beste du har lest?»

        Jeg måtte seriøst ta meg sammen for ikke å skrive det reneste essay om alle de gode bøkene jeg har lest i mitt liv.

  2. eekageek sier:

    Visste du forresten at Sherlock aldri sa «Elementært, min kjære Watson!» i bøkene? Frasen er brukt i filmene, og visstnok så var det Wodehouse som brukte den først. Hih.

    • elisabethdl sier:

      Skummelt å stole på hukommelsen alene. Husker det nå, når du sier det *knis* . Unnskylder meg med distrè feriefokus….. 😀

  3. Confiteor sier:

    Å så moro å LESE OM DIN LIDENSKAP, JEG DELER DEN MED DEG! Ops, capslock 😉
    Men det kna like gjerne stå, fordi bøker er min største lidenskap. Disse nydelige tingene som gir eg en virkelighetsflukt som ingen annen. Jeg også elsket bibliotket når jeg var liten, lånte masse bøker og lesete de ut på en uke. Lånte de om igjen og om igjen. Hver gang jeg leser en bok jeg har lest før er det som et velkomment gjensyn. Min største drøm er eget lite bibliotek 🙂

  4. elisabethdl sier:

    Alltid veldig godt å høre at det finnes flere av oss der ute! Bøker er mangfold og lidenskap! Følelsen av stabler med bøker man skal til med å lese… finnes ingen bedre!

    Takk for at du tok turen innom siden! 😀

Legg igjen en kommentar

