Tips om leselyst fra leselystig!

Hjemme hos oss er det bøker i alle rom. Og da mener jeg bokstavelig talt i alle rom. Bad og kjøkken er intet unntak! Alltid noe som leses, er lest eller skal leses. Stadig fyker jeg rundt krumbøyd og plukker. Plukker opp bøker, blader og stadig flere bøker (for jeg har utpreget velutviklet og intens ordenssans i tillegg!). Jeg er vokst opp med litteratur på alle bauger og kanter, og kunne ikke tenke meg noe verre enn et liv uten. Dette gjør meg «dessverre» til verdens mest ensporede kjøpe-gave-menneske, for det blir jo, ikke uventet, selvfølgelig alltid en bok. Kjedelige tanten, mammaen, søsteren, datteren, venninnen… Lett forutsigbar ihvertfall, det er jeg! Innrømmer det stolt glatt. Setter min ære og troverdighet på spill når jeg garanterer at den og den, og ihvertfall den boken vil den og den like! Helt sikkert… overbevist!

Samtidig er det slik at etter ti år som lærer så mener jeg at jeg har funnet noen strategier som kan være til hjelp og støtte for barn med lese- og skrivevansker, og strategier mer generelt for barn som ikke nødvendigvis alltid synes at bøker er så veldig morsomt. Barn og bøker er mangfold og sammensatt, og ikke alle går like godt i hop. Er om å gjøre å finne den gode barn-bokkombinasjon.

Jeg og ei venninne snakket forleden om viktigheten av å dele. Gjennom å dele gjør vi hverandre bedre. Ergo kom jeg plutselig på at jeg kanskje kunne dele noen av de strategiene jeg mener å ha erfart at fungerer i forhold til lese- og skrivevansker. Er ikke nødvendigvis hverken tidkrevende eller avansert. Men de krever entusiasme og engasjement. Barn senser voksne som bare er halvveis til stede i løpet av et tiendedels øyeblikk, dermed er vel nesten noe av det viktigste å være en dedikert og tilstedeværende voksen.

Her følger altså noen enkle lesestrategier som kan være med på å gjøre lesing mer lystbetont:

  • Les for barnet (som jo de aller fleste gjør!)
  • Samles
  • Les annenhver linje
  • Bruk byantstreker til å dele opp sammensatte ord
  • Strek under endinger og «skumle» lyder
  • Snakk om krøll-på-tungen-laaaaaaaaange-ord (ofte ord fylt opp med konsonantforbindelser) som plutselig kan bli enklere og mindre skumle etter samtale og blyantstrek
  • Lag konkurranser om å lese saktest, høyest, skumlest eller morsomst mulig
  • Les med gråte, knise, skjelvestemme, og alle andre slags stemmer
  • Les inn «lesefeil» som du vet barna kan oppdage
  • Bruk lydbøker sammen med tilhørende bok for å introdusere det havet av litteratur som befinner seg der ute
  • La dem være med på spennede bokjakt
  • Ord-bildebøker finnes det mange av, og de letter innlæringsfasen
  • Forstørr tekster
  • Øv på høyfrekvente ord (ord vi bruker ofte i språket vårt)
  • Ikke overdriv hvor langt de skal lese
  • Finn tekster, tegneserier eller bøker de vil kunne identifisere seg med, og som de faktisk har lyst til å lese.

Spre leseglede om du vil det eller ei! Motiver, stimuler og legg til rette for at barn skal finne lesegleden de fleste av dem faktisk er i besittelse av. Bruk bibliotek, bokhandel, lærere, naboer, venner. Lytt, spør og søk på internett. Finn frem til de bøkene og de genrene nettopp ditt barn vil dykke ned i. La dem lese og tulle med ord og med setninger. Rim på kryss og på tvers. Bryt allverdens diktregler og produser ord og setningsleker. Ros ubegrenset. Les med innlevelse. Men les!

La øynene stråle over gullfunn av bøker. La det smitte uhemmet og gripende over på barna. Bøkene er  der ute. La dem slenge på bord og på benker. Forventningen om at barn skal like de samme bøkene du likte da du var liten er ikke alltid noe sikkerstikk. Snakk og diskuter! Bli kjent med mangfoldet av litteratur som skjuler seg der ute i den fantastiske bokverdenen. Litteraturens kunnskaps- og fantasivelde er der for å gripes. Les med de stemmene du har. Brøl og gråt, le og hvisk. Lur barna ut av beskjedenhetens skap og la dem bli fanget av troen på at bøkenes verden er en magiens verden. Bøker om skumle pirater og elleville biesoldater, blyge undrere og kampsportsjarmører. Alt finnes der ute, det er noe for alle. Det er ikke slik at det ikke finnes engasjerende nok litteratur skrevet på gutters premisser, og kun heste- og prinsessebøker for jenter. Søk og let. Spør og grav.

Dette kommer barnet til gode på et utall av områder!

P.S: Dessuten: Som rollemodeller er vi uovertrufne. Leser vi, leser de! 😀

Dette innlegget ble publisert i Litteratur og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Tips om leselyst fra leselystig!

  1. vaskeklut sier:

    Åååh, så fint, og så så viktig! Å skape ekte leseglede hos barn og unge er utrolig viktig og vanskelig. Spesialpedagogen inni meg blir så glad og varm når sånn leses! 😀

  2. eekageek sier:

    Å være bok-gave-menneske er ikke kjipt, det er strålende 😀 Det er mye verre med alle dem som det ikke går an å kjøpe bøker til…

    En fin og viktig post, som var gøy å lese gjennom!

    • elisabethdl sier:

      Jeg synes jo egentlig også at å være bok-gave-menneske er strålende… bare ikke sikker på om absolutt alle er enig i det!

      Men, jeg lar ikke det stoppe meg… *knis*

  3. synsing sier:

    Dette innlegget likte jeg godt! Det er en flott gave i livet å bli introdusert for bøker i tidlig alder.

    • elisabethdl sier:

      Takk for hyggelig kommentar! En innføring i bøkenes verden er bestemt en av de beste gaver et barn kan få!:D

  4. Neglecta sier:

    Amen og alt sammen, jeg er så enig med deg. Engasjerte voksne skaper engasjerte barn (vel, i de aller fleste tilfeller i hvert fall). Mine små har imidlertid blitt så «store» at når jeg finner fram tullelesestemmen er reaksjonen: «Åh, mamma, hold opp!» =o) Men slutter hun for det? Håneida!

    • elisabethdl sier:

      Så fint at du tittet innom!:D Måtte du aldri gi slipp på tullelesestemmen, hi hi. Jeg har tenkt å holde knallhardt på min, selv om også mine unger kan bli både en smule flau og litt lei (de begynner nemlig også å bli «store»)!:D

Legg igjen en kommentar

