Anti-janteloven

Aksel Sandemose skildrer i «En flyktning krysser sitt spor» en utrolig innsikt i menneskesinnet, og samfunnets behov for å holde mennesket nede. Janteloven, som han beskriver i denne boken, er velkjent for de fleste, men har altså heldigvis sin motsats:

Anti-janteloven

Du er enestående.
Du er mer verdt enn noen kan måle.
Du kan noe som er spesielt for deg.
Du har noe å gi andre.
Du har gjort noe du kan være stolt av.
Du har store ubrukte ressurser.
Du duger til noe.
Du kan godta andre.
Du har evner til å forstå og lære av andre.
Det er noen som er glad i deg.


Det er ikke uten grunn at jeg sitter her og skriver om anti-janteloven. Jeg har blitt tagget av Neglecta! Tagget i et meme hvor jeg skal jeg finne ti positive egenskaper ved meg selv. Med skrekk og gru å melde så er det egentlig en riktig nøtt av en utfordring. Vel, en ufordring er en utfordring, og etter noen timers tanketenking så har jeg klart krote ned ti ting jeg tror kan sies å være positive egenskaper ved meg…

Så! Da puster jeg med magen og lar det briste eller bære:

1. Jeg er knallgod til å sparke harde Tae Kwon Do-spark. Og i følge ryktene slår jeg som en hest sparker (på trening, vel og merke)… 😀 Den var lett!
2. Jeg håper og tror at jeg er en god lytter.
3. Jeg blir veldig engasjert når det kommer til ting jeg brenner for. Samfunnets overtramp og forsømmelse av individet gjør meg lynende provosert, frustrert og dedikert. Er nok litt idealist både i jobb og privat sammenheng.
4. Jeg er utrolig dyktig til å skrive laaaaaaaaangt, så får andre bedømme kvaliteten.
5. Jeg snakker som jeg skriver: MYE! Av og til er jo det en bra egenskap. Andre ganger, vel…*knis*
6. Jeg kan være utpreget barnslig/leken og uhøytidlig.
7. Jeg er en lidenskapelig bokorm, og stolt av det!
8. Jeg har velutviklet ordenssans. Litt vel velutviklet i følge noen…
9. Jeg er omsorgsfull og svært glad i menneskene mine.
10. Jeg er tilhenger av og åpen for konstruktiv kritikk, grunnet i et ønske om å være i utvikling som menneske.

Sånn blei det! Men, selvfølgelig er det slik at stafettpinnen skal sendes videre, og om jeg ikke velger meg april, så velger jeg  meg (i håp om at de ikke allerede er tagget!)  OdaRygh,  MeAndMolly, Virrvarr, Sjefsengel og TrineGrung.

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Anti-janteloven

  1. Neglecta sier:

    Se der, det gikk jo riktig så fint det! =o) Å være en lidenskapelig bokorm må være den fineste og viktigste egenskapen i verden, for tenk!

  2. elisabethdl sier:

    Det er nemlig akkurat det det er! Bokormegenskapen tillater jeg meg å nyte åpent og ærlig, hi hi!:D

    Fasinerende hvor hvor vanskelig det er å skulle si noe positivt om seg selv. Hvor stor påvirkningskraft tanker som de man finner i janteloven har! Men, desto viktigere at man av og til stopper opp og gjør nettopp det!:D

  3. eekageek sier:

    Fin og sann liste! 😀 Lidenskapen og bokormtrekket er jo riktig så fornøyelig når vi diskuterer til langt på natt! Og du skriver BRA også, i tillegg til å skrive langt. Så nok det skjulte sleivsparket til deg selv skjønner du 😛 Sniken! Og ingenting er bedre enn uhøytidelighet, det gjør Bergensturene til en sann fryd når man kan være tullete og le seg i hjel av bilder og trollstatuer…!

  4. vaskeklut sier:

    Så mange fine punkter! 😀

Legg igjen en kommentar

