Et lite hjertesukk

Det har de to siste dagene blitt blogget og debattert kraftig med utgangspunkt i Høyres utspill om økt konkurranse, medaljer og rangering av elever. Mange gode blogginnlegg viser at skole engasjerer, og godt er det!

For noen år tilbake skulle jeg ha undervisning i det som den gang het Krl. Tema var verdensreligionene. Dette var i en klasse hvor mange hadde flerkulturell bakgrunn, så innledningsvis var fokus på toleranse, respekt og åpenhet for hverandres utspill sentralt. Vi snakket om hvor viktig det var å akseptere og tolerere at man tenker og tror ulikt, og  vi snakket om de hellige bygg, Allah, Gud, hinduismens guder og buddhisme.

Elevene viste stor grad av engasjement. Flere ønsket formidle sin kunnskap om egen tro, eller argument for hvorfor de ikke trodde. Argument og ressonement i ivrig og reflektert runddans, uten noen form for usakeligheter.

Så skjer det. En ung herremann med mange tanker strekker hånden alvorlig i været. Ser meg klokt inn i øynene og sier med høy og klar stemme: «Eg! Eg tror på statsministeren, eg!»

Dette var i de dager Bondevik regjerte landet…

Vel! Gårsdagens utspill fra Høyre om medaljer og rangering av elever, et utspill som jeg ikke klarer se som annet enn et populistisk valgkamputspill, gjør at jeg med sorg å melde må si at jeg dessverre ikke nærer den samme oppriktige tro på våre ulike folkevalgte. Utspillet føyer seg inn i rekken av ubetenksomme politikerutspill straks valg står for døren.  Det hele fortoner seg som en studie i manglende innsikt, respekt og kunnskap med hensyn til hva pedagogikk og skolehverdag dreier seg om. Jeg ønsker meg bakgrunnsmateriell som begrunner berettigelsen av denne typen utspill!

Jeg undrer meg over politikeres vilje til å bruke skolen som politisk valgkampball. Tradisjonen viser at med nye regjeringer kommer nye reformer. Norsk skole trenger reformhvile og ressurser, og ikke minst saklige politikere som med bakgrunn i kunnskap uttaler seg. Politikere som bedriver knallhard populisme kan umulig innse at skole er alvor. Tverrfaglig politisk sammarbeid er nødvendig når det kommer til skolepolitikk.

Dagens elever har krav på at den blir tatt på alvor, og ikke blir brukt som ledd i en politisk tautrekking om velgernes gunst. Saklighet må være et minimuskrav!

Dette innlegget ble publisert i Samfunn og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Et lite hjertesukk

  1. Eirin sier:

    Godt og saklig innlegg. Blir rent trist når jeg hører om denne medaljeringa osv… ser for meg at det kommer til å sørge for større, og tydeligere avstand mellom de flinkeste og de minst flinke elevene. Og det trenger man ikke i et klasserom. Det viser hvor lite de forstår av hvordan skole fungerer. Har helt glemt at de selv har vært kalv, ser det ut til.

Legg igjen en kommentar

