Milde stjernedryss

Ømt solregn
over barnelatter

Ørsmå tær i
frydefull dans

Milde stjernedryss
over aftenstemning

Lattermilde trinn
inn i søvnfylte sinn

Dette innlegget ble publisert i zumzummerum. Bokmerk permalenken.

7 svar til Milde stjernedryss

  1. Vakkert dikt og utrolig flott side..

  2. Neglecta sier:

    Åh, så nydelig!

  3. Annika sier:

    Så flott dikt!

  4. eekageek sier:

    Hiver meg på resten av nydelig-koret, dette var fint! Billedlig, akkurat sånn som jeg liker dikt 😀 Og syns du har fanga en stemning som er deilig, og gjenkjennbar.

    Likte spesielt godt «solregn»! Nyord kan være skumle, sånne man lager selv liksom, fordi, vel, de er jo nyord da. Man kan egentlig aldri vite hvordan en leser tolker det. Det er ord som ikke har «faste» assosiasjoner og konnotasjoner, noe som gjør det glidende, og litt usikkert. Desto mer effektivt når de fungerer, sånn som her!

    Nå, det eneste jeg rynker litt på nesa av, i ren og skjær lest-altfor-mye-dikt-modus, er at det er så mye adjektivt i et så kort dikt. Jeg har innstilt hjernen min på å ikke like det. Det er rart. Jeg elsker første strofe, det skal være sagt. Og slutten er så fin. Jeg liker at den rimer. Men hodet mitt sier «For mange adjektiver! Få inn substantiver og aktive verb! Graaagh!» Og så prøver den spise seg selv og sånn, så kanskje jeg ikke skal høre på den. For jeg tror at om du fjerner adjektivene er det jo ikke samme diktet lenger. Og da kan du jo liksågodt bare la dette stå og skrive et annet et. Siden diktet henger på disse adjektivene, mener jeg. Ja, nei, det er nå bare mange rare tanker fra et litt oppspilt sinn. Sånn midt i natten.

    Men solregn var fint. Vakkert. Ja.

  5. elisabethdl sier:

    Janne, Neglecta og Annika: Tusen takk for veldig hyggelige tilbakemeldinger! Hurra!:D

    Eekageek: Takktakk! 😀 Var litt spent på hva du kom til å si, kan jo ikke bli bedre uten konstruktiv kritikk. 😀 Liker «manger rare tanker fra et oppspilt sinn.»

  6. Egil Fiskeværvei sier:

    Dette er et god lyrikk: fine bilder som gir sommerfornemmelse, poetisk språk, proff bruk av vokaler som glir stille mellom ordene 🙂

    • elisabethdl sier:

      Velkommen innom. Takk for en utrolig hyggelig tilbakemelding. Ordene dine var som lyrikk i seg selv! 😀

Legg igjen en kommentar

