Knerten på blyantdo

I disse dager ligger det an til at en del mennesker planlegger springe mann og kvinne ut av huset for å få med seg Knerten-filmen. Personlig var jeg nok mer opphengt i Astrid Lindgren og Roald Dahl da jeg i sin tid var i passelig Knerten-alder. Derimot skal det innrømmes at akkurat Knerten og Lillebror traff meg rett hjem. Boken ble lest i fillebiter og jeg lot meg villig vekk fascinere og besnære av denne lett påståelige  trekompisen.

Da sønn i huset for en del år tilbake var småspeider, kom han en dag lett entusiastisk inn dørene etter en økt i skogen. Han hadde funnet Knerten! Lykken var stor for liten herremann og hans mor. Med verdens største selvfølgelighet ble det øyeblikkelig og høytidlig bestemt at dette strålende eksemplaret av en vaskekte Knerten måtte få sin nøye utvalgte hedersplass, på do. Og der henger han den dag i dag. Han våker, over det som i nærmiljøet går under det klingende navnet: Blyantdoen.

Knerten tett

Det har seg nemlig slik, at vi her i huset ville ha et dosete med særpreg. Først var tanken innom piggtrå-dosete, men niks. Passet seg ikke å sette småtroll på piggtrå-do, ikke var det videre uvanlig heller. Grenser for alt, fant vi ut. Lykkefølelsen var imidlertid til  å ta og føle på da man oppdaget blyant-doringen i all dens fortreffelighet. For en bøkenes og skriblerienes forkjemper var dette setet ideelt.

Dosetet ble raskt kjøpt, montert og ikke så rent lite beundret. Kort tid etter denne investeringen fylte minstetrollet dag. Barnselskap ble planlagt for en bøtteballett av kortvokste mennesker, og underveis i gjennomføringen av selveste dagen skulle det vise seg at nettopp doen var nær ved å forårsake en aldri så liten bursdagskatastrofe.

Etter å ha feiret med høy brusfaktor måtte nødvendigvis en av småtassene gjøre sitt fornødende. Et slik prosjekt skulle i utgangspunktet være riktig uproblematisk, med unntak av det faktum at dette lille mennesket med store øyne og høylytt forbauselse ropte: De har blyanter i doen, de har blyanter i doen, kom og se!  Det grasiøse resultatet var at 15 kortvokste mennesker, i løpet av et ørlite øyeblikk, i hui og hast og med bråttom måtte noe så veldig på do… samtidig! På sin ferd mot do la de bak seg veltede stoler og trappetramp med gjenklang. På noen strakser sto de hoppende og sprettende på lang, lang rekke og med kulrunde øyne, for alle skulle de både prøve og beskue blyantdo.

Det gikk bra! Til slutt… 🙂

Slik er det altså:Vår Knerten henger stolt og sprek, pent plassert på blyantdo!

Knerten på veggen

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Knerten på blyantdo

  1. vaskeklut sier:

    Jeg sa det da jeg var på besøk, jeg sier det igjen. Dere har utvilsomt verdens tøffeste do!

  2. vaarloek sier:

    fint do! go knerten 🙂

  3. eekageek sier:

    15 småtroll inne på den doen… den er jo så… stor!

    Men hihih, Knerten deres er søtest. Selv om jeg aldri likte Knerten-bøkene (ikke såvidt jeg husker i alle fall, men jeg leste dem sikkert).

  4. geitost sier:

    Hei ! I dag har jeg lært noe veldig bra, takk være til deg.

    Jeg har begynt å lese ditt inlegg, men ettersom jeg kjente ikke den Knerten du skrev på (jeg har aldri bodd i Norge), så har jeg forsøkt den på Wiki, og funnet Anne-Catharina Vestlys navn, og Johan Vestlys illustrasjoner til hennes tekster, og så har jeg skjønt sansen til bilden du har vist…

    Til takk for at du fått meg kjenne den, her er en del av en dikt som jeg har lest på bloggen til en ung tysk fan av Astrid Lindgren :

    Du hast dir sicher vorgestellt,
    du wärst das stärkste Kind der Welt.
    Du könntest Elefanten tragen
    und jedem deine Meinung sagen.

    Christine Rettl

    Ikke noe å gjøre med emnet, jeg vet, men jeg håper du liker den allikevel, i forhold med din fin tatoovering.
    Vennelig hilsen fra en ny leser.

    • elisabethdl sier:

      Hei- og velkommen til bloggen min!

      Tusen takk for både kommentar og dikt. :)Ingenting er bedre enn at vi stadig kan lære noe nytt.

      Anne Cath. var en svært kjent og kjær barnebokforfatter her i Norge. Stadig leses hun mye og bøkene trykkes i nye opplag.

Legg igjen en kommentar

