Boktips?

På min arbeidsplass er jeg i år innkjøpsansvarlig for skjønnlitterære bøker, aldersgruppen 6 – 12 år. Utvalget er stort, og mye er bra. Imidlertid er det slik at jeg nå er på jakt etter de virkelig gode perlene:  De morsomme, spennende, interessante og leseverdige bøkene for gutter 9 -12. Bøker man vet treffer guttene og som de ikke klarer legge fra seg. Bøkene som gir genuin leseglede.

At lesing henger nøye sammen med leseferdigheter er hevet over enhver tvil. Derfor er jeg opptatt av at vi gjør det vi kan for å legge til rette for, og motivere til lesing. Gutters tilbakemelding på manglende interesse for bøker henger ofte sammen med at de ikke synes bøker skrevet for dem er interessante, at mange bøker har et innhold som rett og slett ikke treffer målgruppen. Når i tillegg tall viser at jenter leser langt mer enn gutter når det kommer til romaner, så er dette en utvikling man bør ta på alvor.

Det jeg ser er at det finnes enormt mye fantasylitteratur for denne gruppen, og det er i og for seg strålende, men konsekvensene av dette er at en del elever etterhvert kommer til et metningspunkt hvor de føler de sitter og leser de samme fortellingene om igjen og om igjen, samt at mange enkelt og greit ikke er interessert i bøker innenfor denne sjangeren.

Derfor: Har du noen virkelig gode boktips (av nyere dato) for gutter i alderen 9-12? 🙂

Dette innlegget ble publisert i Litteratur og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

18 svar til Boktips?

  1. eekageek sier:

    Jeg har så lite peiling på nyere litteratur… jeg tenkte liksom med en gang, «Huckleberry Finn! Tom Sawyer! Jungelboken!» – meeen alle de er jo 1800talls bøker. Uh.

    Og så er jeg jo jente – så selv om jeg er glad i barnelitteratur og YA (Young Adult) så vet jeg ikke om det treffer gutter. Kanskje Coraline hadde vært en idé? Den traff vel guten din, gjorde den ikke? Narnia? Hobbiten/LOTR? Det er jo fantasy igjen da… Hrm.

    Er i tillegg vanskelig fordi jeg leser desidert mest engelsk, såå… mye av det er jo oversatt til norsk da. Kanskje Enders spill (Ender’s Game) hadde vært no! Det er science fiction, om en hyperintelligent gutt (typ 8-12-årsalderen såvidt jeg husker) som blir vervet til en form for militære, der en gjeng unger skal lære seg å krige mot romvesner som truer jorden. Jeg vet ikke om den kanskje er litt tung, men det er en av mine storfavoritter i alle fall.

    • elisabethdl sier:

      De eldste klassikerne har vi. Men Coraline er absolutt interessant.

      Bøker som treffer begge kjønn er ønskelig. Felles bokopplevelser som gir mening… finnes ikke noe bedre! Guttene er ofte veldig klar på at det er så mye «jentebøker» – og det i seg selv er svært tankevekkende. En del forskning bekrefter dessuten at det er markedskreftene som rår, og jenter leser flest bøker…

      Drømmen er å finne en bok om kjærlighet og følelser som appellerer til både g og j! Et tema som de er utrolig nysgjerrig på.

      Kanskje du kan skrive noe slikt? Utfordring herved overlevert! 🙂

      • eekageek sier:

        Hoho, javisst… ser for meg den. Jeg leser liksom ikke så masse bøker som har om kjærlighet osv å gjøre. Sånn for den aldersgruppen altså. Men jeg skal spekulere litt videre.

  2. Marie sier:

    Hadde gode tips helt til jeg så parantesen din (av nyere dato)..

    Back in the days var iallfall jeg helfrelst på Davy Crocket bøkene (http://www.aktivinformasjon.no/bokhyllen/index.php?cPath=87_104), apache serien til Stig Holmås, og bøkene om hjortefot:

    http://www.aktivinformasjon.no/bokhyllen/index.php?cPath=87_227

    Skuffet hvis dagens ungdom ikke liker litt vill vest 🙂 jeg var iallfall helt vill etter de bøkene der.

    Minnes også at bror min leste hardy-guttene, men det syns ikke jeg var noe kult. Det er indianere som teller 🙂

    • elisabethdl sier:

      Takk for tips og linker! Noe av dette har vi, og slikt som Stig Holmås sine bøker leses fortsatt, så litt vill vest og indianertilværelse er det stadig! 🙂

      Skulle du plutselig høre om noen «superhits» av nyere dato også, så gi meg en lyd! 🙂

  3. ziarah sier:

    Ikke helt av nyere dato, men Erlend Loes Kurt-bøker er ABSOLUTT å anbefale. Hysterisk morsomme og lettleste. Ellers vil jeg også anbefale Jon Ewos bøker om monsteret Otto, Marit Nicolaysens bøker om Svein og rotta, Den uendelige historie av Michael Ende er jo ikke akkurat ny, men så utrolig gjeldende, selv om den nok kan være litt tung for de yngste (men egner seg godt som høytlesning). Andre eldre bøker: Gunnar Staalesens Vikingeskatt-trilogi, Maria Gripes Tordivelen flyr i skumringen (fins som FANTASTISK hørespill hvis du kan bestille lydbøker), Endre Lund Eriksen sin bok Jafs for de yngre, og bøkene om Pitbull-Terje for de litt eldre (her er også lydbøkene utrolig gode), Jostein Gaarders Kabalmysteriet og Julemysteriet, pluss Hallo, er det noen der? for de yngre. Klassikeren Frendeløs av Hector Malot, Thore Hansens Skogland-serie, Rod Gordon og Brian Williams Tunneller-serie, og Harald Rosenløw Eegs Yatzi. Klassikere som Oliver Twist, Dr.Jekyll og Mr.Hyde og Greven av Monte Christo fenger også ofte.

    Og noen eventyrbøker der du selv velger hvor boka skal gå: Kaosborgen, Skatten i Monsterfjellet og Hammeren i Monsterskogen

    Håper noen av forslagene kan være til nytte, skal si ifra hvis jeg kommer på flere! 🙂

    • elisabethdl sier:

      Velkommen til meg- og takk for mange gode tips! Ser du er like hoppende begistret for litteratur som jeg. 🙂

      Otto Monster er alltid en stor hit. Det samme med Svein og rotta. Briljant humoristisk.

      Tordivelen flyr i skumringen… ah! Den leste jeg sønder og sammen som …yngre, i tillegg til at man satt manisk lyttende når den gikk som hørespill.

      Utrolig gald for alle innspill, slik at jeg kan få sydd sammen en liste som skaper ekte leseglede hos den som skal sitte med boka i hendene… og NYTE!

  4. L sier:

    Jon Eltons vitaminfattige liv – Beate Muri (barnebok-debutant)

    Barsakh – Simon Stranger (kanskje for litt eldre, men veldig lettlest og ikke minst viktig)

    Super – Endre Lund Eriksen (som også utga En terrorist i senga i fjor)

    Beastly Business-bøkene

    Sverre Henmo – Opp som en løve (egentlig gammel, men utgitt på nytt nå)

    • elisabethdl sier:

      Heihei- og velkommen til meg! 🙂
      Tusen takk for anbefalinger. Her var det flere bøker jeg ikke har fått med meg, så disse skal definitivt sjekkes ut. Spennende, gleder meg allerede.

      «En terrorist i senga» var jo en kjempesuksess, så det lover godt for «Super».

  5. Holten sier:

    Kor nytt er «nyare»? Søttitalet, åttitalet, nittitalet?

    Bjarne B. Reuter
    Tor Åge Bringsværd
    Jon Ewo

    Eg er så avundsjuk på fantasytiåret vi gjer oss ferdige med no. Det var frykteleg mykje vanskelegare å finne fantasyaktig barne- og ungdomslitteratur på norsk den gongen det var det eg ville ha. Og eg skal lova for at kvaliteten varierte når eg først fann noko. =\

    • elisabethdl sier:

      Helt enig. Lett misunnelig. Var ikke mye fantasy i «min» tid, og det som nå finnes på markedet er absolutt av varierende kvalitet! 🙂

      Mener imidlertid at Astrid Lindgren var tidlig ute med barnefantasy i form av Mio, min Mio! Den boken er et absolutt unikum, en råutgave av den finslepne Brødrene Løvehjerte»!.. øh… der skrev jeg meg litt bort!

      Med nyere litteratur så tenkte jeg i utgangspunktet på de siste årene. Har heldigvis klassikerne behørig plassert i skolens bibliotek. En del elever rekker imidlertid, i løpet av skoleløpet, lese bøkene fra hyllebegynnelse til hylleslutt, så det trengs et behørig påfyll!

      Takk for forfatternavn! 🙂

  6. Lionda sier:

    Hva med Doktor Proktor-bøkene til Jo Nesbø, har dere dem? De funker jo for begge kjønn også. Tiåringen her liker dem veldig godt. Ellers går det mye i fantasy hos ham også, feks Eragon-bøkene, LOTR, Phenomena, Taynikma.

    • elisabethdl sier:

      Hei- og takk for at du tar deg tid til å legge igjen kommentar! 🙂

      Jupp! Doktor Proktor har vi, og som du sier, de fungerer utrolig godt for begge kjønn. Slike bøker er et funn.

      Utrolig hvordan fantasy har bitt om seg!

  7. elisabethdl sier:

    Ziarah: Takk for oppdatering. Tror jeg må komme meg i bokhandelen snarest mulig, slik at jeg kan få kikket litt nærmere på den. Lett nysgjerrig nå!:)

  8. Tilbaketråkk: Boktips? « Akkurat! | Norsk - TUBE

  9. SuperFlex sier:

    Hei, jeg vil nok anbefale noen bøker for denne aldersgruppe.
    Humorbøker: Otto er et nesehorn & Gummitarzan
    Fantasy: Narniabøkene, Phillip Pullmanns Mørk Materie trilogi, Vindsangeren (også en trilogi),
    Terry pratchett har en rekke bøker som passer til barn, det er litt skummelt og masse magi. Sikkert best til de største barna.

    Håper det er noen nytte i tipsene mine. 🙂

Legg igjen en kommentar

