Den ene

Takk til Curly for en viktig utfordring!

Unicefs prosjekt Den Ene er et beundringsverdig og uhyre viktig tiltak rettet mot barn. Et tiltak med utgangspunkt i ønsket om å bevisstgjøre oss alle om at vi har et felles ansvar for barna i vår nærhet. Det er ikke så mye som skal til for å representere Den Ene. Vise at man bryr deg, vise at man ser og lytter. Gjør seg nærværende for barn. Barna er framtiden vår.

Som lærer har jeg et inderligfølt ønske om å se elevene som omgir meg. Skrekken er at jeg skal overse akkurat det barnet som har ekstra behov for å bli sett, lyttet til og tatt vare på på et gitt tidspunkt. Jeg har laget meg strategier for å sørge for at jeg i løpet av en dag skal være sikker på at hver eneste av mine elever skal ha hatt øyekontakt med meg, fått en direkte og personrelatert kommentar, klapp på skulderen/kinnet. De skal vite at jeg ønsker se hver enkelt, og jeg er livredd for å begi meg ut på samlebånds-tilbakemeldinger av den generelle karakteren. Uansett elev, mener jeg dette er noe de har krav på, dette at jeg ser dem og virkelig bryr meg. Det er min plikt og mitt ønske. Om jeg lykkes i å være Den Ene? Det våger jeg ikke svare på, men jeg ønsker ihvertfall inderlig være en som elevene vet at ser og som bryr seg, genuint og ekte.

Etter som årene har gått, har også møtene med ulike barn vært mangfoldige. Alt fra de stille barna som mest av alt synes som de ønsker gjemme seg bort, til de mer verbale og fysiske som med stor grad av synlighet viser hvor vanskelig dette med relasjoner kan være, og da ofte pga forhold i tilværelsen som har gitt dem en tung bør å bære. Det enkelte barn skal behandles med varsomhet og respekt, og uten at det føler seg stigmatisert eller gjemt og glemt.

Som person brenner jeg nok veldig iherdig for de barna som i stor grad ofte føler seg misforstått og stigmatisert. De barna som kjemper og sloss, men som egentlig roper og roper om at de trenger at noen ser dem, men som dessverre ofte ikke har mye tillit igjen til de voksne rundt seg. Barn som kommer fra dysfunksjonelle hjem. Barn med ulike vansker. Barn som blir sett på som «problembarn». Jeg kjenner at jeg blir sint, trist og opprørt, alt på en gang når jeg overhører voksne mennesker omtale barn på et vis bare voksne kan. En annen kjepphest i min hverdag er de usynlige barna, de som forsvinner i mengden, de som gjør alt de kan for å gjøre seg mest mulig usynlig. De barna som også roper og roper om å bli sett, men med tause rop. De trenger, som Curly også sier i sitt innlegg om Den Ene, at vi våger spørre dem: «Hvordan har du det? Hvordan har du det EGENTLIG?»

Jeg vil si det så sterkt at det er helt, og absolutt livsviktig at vi våger være Den Ene. I kjølvannet av at Curly utfordret ulike bloggere om å skrive om å være Den Ene, eller om ens egen Den Ene, har det blitt skrevet mange sterke bloggtekster. Det har satt i gang en nøvendig og viktig tankeprosess hos meg.

Investerer jeg nok? Våger jeg bry meg nok? Ser jeg barnet i min nærhet, det barnet som trenger at jeg ser det?

Jeg forsøker være oppriktig nærværende, men er jeg det i tilstrekkelig grad? Tanken på at det i løpet av min yrkeskarriere og voksenliv helt sikkert har gått meg hus forbi når det har vært barn som hadde trengt at jeg så dem… Til å få mareritt av.

Unicefs prosjekt, og Curlys utfordring er usedvanlig viktig. Jeg må gå i meg selv, virkelig kjenne etter. Er jeg Den Ene for barn i min nærhet? Jeg vet at jeg har sett og lyttet, men har jeg nådd fram? Det koster så lite med et smil, et klapp på skulderen, stoppe opp og prate litt. Være lydhør for små og store bekymringer. Forsvinner intensjonen om å være Den Ene i dagens stress og mas, i angsten for å blande seg?

Så mange barn bærer med seg tung bagasje, lever ensomme liv. Vi må ønske stoppe opp, orke stoppe opp. Involvere oss.

Jeg ønsker det virkelig, være Den Ene!


Viktige og tankevekkende bloggposter om Den Ene, tekster som krever refleksjon:

ArnsteinBlogg2.0
Sigruns Blogg
MariasMetode
Arthur av folket

Sender utfordringen videre til:

Dorotheas etterfølger
Eek, a geek
Ohlalacestlavie
Det skulle tatt seg ut
Plosiv

Dette innlegget ble publisert i Det alvorlige livet og merket med , , . Bokmerk permalenken.

12 svar til Den ene

  1. MariasMetode sier:

    Det er ikke så lett å skulle være perfekt; men jeg tenker «litt» er fint. Litt fører til mer og kan bli det som vipper det hele den rette veien.

    Som Arthur skriver noe om i sin blogg, er det ikke alt vi gjør som ligner på en helt, nettopp fordi vi ikke er helter, men mennesker.

    Mennesker trenger andre mennesker, ikke helter.

    Takk for at du delte dine tanker!

    Mine tanker har spunnet en god del siden jeg selv fortalte mitt; slik jeg antar at du vil spinne enda litt videre etter dette.

    😀

    • elisabethdl sier:

      Godt sagt: Mennesker trenger mennesker, ikke helter, og «litt» er veldig mye bedre enn ingentig i det hele tatt.

      Det som jeg synes er så utrolig flott med dette prosjektet er nettopp at det setter tankene i sving, skaper en større grad av bevissthet, en påminnelse om nyansene i de mellommenneskelige relasjonene.

      • MariasMetode sier:

        Det er ikke lett å være helt. Det er mye lettere å være menneske, egentlig. Det er bare det at det er så få av oss som tør være det, tror jeg. Mennesker, altså.

        Tørre feile, tørre å se sin egen utilstrekkelighet i hvitøyet, tørre være mindre «flink» og mere hullete, krever mye av oss. Likevel; kan hende er det i møte med egen litenhet lettere å være stor for andre?

        Nå drodler jeg i vei he…mange tanker som settes i gang, ja.

        Også glemte jeg å si at jeg tror du gjør en forskjell for noen hver eneste dag 🙂

  2. eekageek sier:

    Flott post. Og jeg tror nok du når ut til så mange fler enn du vet.

  3. ohlalacestlavie sier:

    Nydelig post, Elisabeth. Tenk om alle laerere hadde samme strategi og forstâelse for smâ barnesinn som deg! Jeg er overbevist om at du har vaert og er den eneste ene for veldig mange barn 😀

    Jeg hâper bare at du blir skikkelig verdsatt for det i jobbmiljôet slik at du ikke brenner deg ut. For dessverre er det ofte slik at de som bryr seg utover den ordinaere stillingsbeskrivelsen, ikke blir sett for det de gjôr 😦

    Jeg takker for utfordringen til â skrive mitt bidrag, men kan dessverre ikke komme med mine tanker fôr i januar – av ârsaker du kjenner til…

    Klem til deg for at du er den du er 🙂

    • elisabethdl sier:

      Hva skal jeg si til slike ord, da? Takk, gode og fine du! Det viktigste vi har er barna, og jeg opplever prosjektet Den Ene som et usedvanlig viktig bidrag i arbeidet med å skape fokus mht de barna rundt oss som trenger det mest!

      Ser fram til at bidraget ditt kommer!

      Klem tilbake

  4. elisabethdl sier:

    Mariasmetode:

    Jeg liker tankene dine! Drodling er et stort pluss, åpner for ettertanke og dialog. Jeg tror også det er viktig å være ydmyk og bevisst sin utilstrekkelighet. Jeg ser det som en styrke, en mulighet til å stadig ønske og kreve selvutvikling. Det ydmyke møtet med Den Andre skaper de gode og sterke opplevelser. Det er vel helst i dette rommet at man virkelig er Den Ene?!

    Jeg må innrømme at jeg langt ifra ønsker være feilfri. I selvgranskingens lys åpner det seg et mangfold av muligheter og nye «stier.

    Og der drodlet jeg avgårde på lett usammenhengende vis…» 🙂

    • mariasmetode sier:

      😀

      Jeg øver hele tiden, jeg; på å tørre å vise hvor hullete jeg _egentlig_ er. Rene fillefransen og veldig langt fra perfekt; til tross for at jeg legger inn første giret for å være nettopp det.

      I slik øvelsesakrobatikk kommer det jo så mange slags drodlerier poppende frem. 🙂

  5. Tilbaketråkk: Eek, A Geek! » Blog Archive » Den Ene

  6. Plosiv sier:

    Uh, har ikke helt hatt tid til dype tanker om dette enda, men vit at jeg har tenkt på det. Synes det er en veldig fin og viktig utfordring, takk.:)

Legg igjen en kommentar

