Kompleksitet

Et kunstferdig ordnet liv,
ufullstendig i vellykket
utilnærmelighet.

En omfavnelse av distansens
kalkulerte nærvær gir et
tilslørt bilde.

Blåfrossen avstand
etterlater mislykket
kunstferdighet.

Et ekte bilde
av avstandens
uutgrunnelige fjes.

Påbegynt krakelering

Dette innlegget ble publisert i Tankemylder og merket med , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Kompleksitet

  1. eekageek sier:

    Komplekst beskriver dette diktet kjempegodt. Jeg har måttet lese det mange ganger.

    Jeg stusser litt på strofe to. Den føles uferdig. Komplett bilde av hva? Jeg ser meninga, men føler at «komplett» ikke er helt riktig ord.

    «Blåfrossen avstand» liker jeg supergodt! Men kanskje litt overflødig med «nedkjølt» da? Dog rytmen blir kanskje litt feil om det fjernes…

    «Sannferdige fjes» stusser jeg litt på igjen. Hva er de sannferdige fjesene for noe?

    Slutten elsker jeg! Krakelering er slikt et flott ord. Det burde brukes i mange flere dikt enn det gjør.

    Det som også er fint med diktet er at det faktisk stilistisk sett er så distansert som tematikken tilsier. Ingen personlige pronomen. Et forsøk på å holde verden på avstand. Jeg liker det her.

    • elisabethdl sier:

      Takketakk! 🙂

      Trenger konstruktiv kritikk, og har lagt hjernecellene i bløt for å skape et mer helhetlig bilde.

      • eekageek sier:

        Ja, ikke så dumt. Det er fremdeles et veldig tungt dikt, men som sagt; kanskje det må være det. Dog,

        En omfavnelse av distansens
        kalkulerte nærvær

        føles litt vel tungt for meg. Kalkulert står godt til den senere krakeligeringen rent lydmessig selvsagt, men det er mange tunge ord og abstrakte begreper. De trenger kanskje å avbalanseres litt.

        De andre endringene liker jeg =)

Legg igjen en kommentar

