Bergen by winter

Jeg har stått på ski, både bortover og nedover, gjentatte ganger. Fint og flott, absolutt. Men nå innrømmer jeg det glatt: Jeg er lei, lei, lei! Sur og lei faktisk. Av vinter, that is. Joda, jeg skjønner at vinterkledd landskap kan være både vakkert og frydefullt. Men nok er nok, når nok er nok. Det får liksom være grenser for alt, spør du meg. Er imidlertid ingen tvil om at værgudene ikke er nevneverdig interessert i min mening om vær og vind. Neida.

Negativ, jeg? Aldeles og ikke i det hele tatt. Kjenner imidlertid de negativt ladede orden velte seg uhemmet utover bloggen. Hadde egentlig lovet meg selv dyrt og hellig at dette var en bloggpost jeg ikke skulle skrive. Men klarer jeg styre meg? Nix. Lenge har jeg håpet og trodd at nå, eller nå… Eller ihvertfall rundt neste sving skjuler våren seg med lutter velvilje og smilende varme til små og store.

Nåh! Det er nok å håpe på for mye.

Flakene daler liflig ned i skjul og alle andre steder. Bygger centimeter på centimeter helt til jord og himmel går i ett.

Winter Wonderland, liksom.

Her om dagen skulle jeg sprinte radig avgårde til buss og jobb. Med god fart og lette steg rettet jeg nesen mot snarveien som vanligvis fører meg til gjeldende bussholdeplass. Brått innså jeg at det i mørke morgentimer hadde skjedd radikale endringer, for ikke å si oppstått uventede hindringer. Foran meg ruvet et fjell av snø. Et fjell! Jeg skal ikke si at brøyteansvarlig ikke hadde gjort jobben sin, det hadde vedkommende. Til gangs.

Med mot i brystet og hjertet i halsen, som følge av lett tidspress, ga jeg meg i kast med dette snøbrøytede fjellet som lå foran meg. Håpet er at ingen så min desperate kamp mot toppen. For, jeg gjorde et iherdig forsøk på å forsere denne uventede hindringen. Jeg hadde liksom ikke vett og forstand på å ta turen rundt. Tidlig morgenstund preger utvilsomt tankeaktiviteten hos undertegnede, og gjorde rasjonell tenkning uaktuelt på gjeldende tidspunkt.

Som sagt, jeg gjorde mitt for å bestige denne fjelltinden, men forsøket var som å bevege seg i kvikksand. Jo mer jeg bakset og kavet, desto lengre ned i snøveldet sank jeg, til jeg sto med snø til hoftene. Vakkert… Rimelig ilter og frustrert klarte jeg karre meg løs fra puddersnø- marerittet. Småbeskjemmet og snødekt var det bare å se seg slått, og da ikke på målstreken. Selv ikke all verdens høye tae kwon do-spark ville her kunne ha utgjort noen som helst forskjell. Det var bare å bøye seg i snøen for naturkreftenes makt.

Dette er rett og slett knallharde vinterfakta om Bergen per dags dato.

I heimen er det daglig intens debatt om dette vinterlandskapet. Husbonden fryder seg, kroer seg i sitt innerste. Synes livet er fantastisk i all sin vinterprakt. Joda, jeg synes også at livet er fantastisk, men helst helt uten vedvarende vinterdrakt, takk!

De siste dagers store skrekk rundt omkring i landsdelen har vært faren for takkollaps som følge av ekstremt snøfall. Min kjære livspartner har sin egen løsning på det meste, deriblant hvordan fikse snø på tak-problematikk. Han og naboen vurderte situasjonen nøye, og sammen gjorde de sitt for å fjerne snøen fra takene ved å utnytte de mange mulighetene som åpnet seg ved en slik oppgave.

Jupp, de satte utfor som var de unger. Med latter og høylydte brøl akte de takene tomme for snø. I god OL-ånd gikk de for gull!

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

9 svar til Bergen by winter

  1. bel sier:

    Satser på at snøen varer leeenge :o)

  2. eekageek sier:

    Hihihi episke bilder.

    Men skal si meg skjønt enig: Lei. Av. Snø.

  3. Sanne sier:

    Herlig altså!! 😀

    Selvom jeg skal innrømme at til og med JEG er lei av snø nå! Men det er kun fordi vi får en liten tynnpelset valpis om veldig få strakser som det hadde vært kjekt å kunne gå ut med.. Men snø og kulde er virkelig fantastisk! Ingen tvil om det!

  4. Tante Grønn sier:

    Nydelig takmåkingsteknikk, må jeg si 😀 Men jeg holder med deg – nå er det nok. Gi meg plussgrader og bar asfalt. Nuh!

    • elisabethdl sier:

      De gutta var godt fornøyd med teknikken, for å si det slik!

      Trenger sol og varme snarest! 🙂

      Strålende dag til deg!

  5. ohlalacestlavie sier:

    Hahaha! Festlig å lese, fikk meg en god latter – sånne tekster vil jeg lese mere av fra deg 😀

Legg igjen en kommentar

