Skapet

Hun tok med seg lommelykten og speilet inn i skapet. Speilet brukte hun til å se seg over skulderen med. Sommerfuglsamlingen lot hun ligge igjen på kjøkkenbordet, godt synlig. Hun syntes ikke sommerfugler skulle stenges inne i et skap, og forhåpentligvis ville noen finne dem og tenke at de var verdt å ta vare på.

Inne i skapet løftet hun gjentatte ganger armene, dyttet prøvende på veggen rundt seg. Forsikret seg om at de ville tåle vekten av henne, om hun skulle begynne flakse.

Hun visste at når hun ble etterlyst kom de til å si at man måtte gå varsomt frem. Akkurat slik hun brukte gjøre, når hun løp lett og lydløst rundt, på jakt etter sommerfugler med den lille håven sin. Kanskje ville de si at hun var sart og hjelpeløs, uten å vite at hun var trygg nok på at hun skulle klare seg.

De kunne ikke vite at hun hadde studert de flyktige og vakre sommerfuglene, forsøkt leve like lett og elegant som dem. Hadde hun fortsatt med det, hadde hun vært hjelpeløs. Men hun hadde sluttet studere sommerfuglene. De gjorde henne redd. Skapet var det perfekte skjulested.

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Skapet

  1. Elisabeth Mohn Danielsen sier:

    Dette ga meg frysninger, Elisabeth!Jeg har lyst til å lese fortsettelsen!

  2. Embla sier:

    Jeg vet sjelden hva jeg skal si hos deg så jeg holder kjeft som regel – men vakkert er det! Du skriver gripende 🙂

  3. c'est la vie! sier:

    Når kommer fortsettelsen? Venter i spenning… ;D

    • elisabethdl sier:

      Tikk og tusen takk for at du leser skriveriene mine. 😀 Dessuten synes jeg det er veldig fint at du venter i spenning! *hurra*

      Har noen tanker om tekstens retning, så får man se hva det blir til.

Legg igjen en kommentar

