Tilgjengelighetens Dikt

Tilgjengelighetens Skuff sitter øverst i brystet,
og er ikke alltid tilgjengelig for de som ikke når opp til uvante høyder.
Svært ofte trenger man en kløvertildekt gardintrapp
med mykt behagelige trinn som smaker lettsukret,
om man skulle få det for seg at man på veien opp
tilfeldigvis også er småsulten på de store spørsmål om uforståelige ting
man enda ikke vet at man ikke skjønner seg på

fordi de hopper og spretter ustyrlig rundt på marken
lik småkalver som overhodet ikke har forstått at våren er forbi,
da de har et fobisk forhold til øvrige årstider
og ergo benekter de tre øvriges eksistens.

Kommer man seg opp trappen,
uten kjedsommelighetens påtvungne pauser og tankesprintere,
kan man dessuten, om man er heldig, og ikke ramler ned igjen,
plukke med seg Nødvendighetens Verktøy,
viss man bare graver lenge nok rundt
i Skuffen Av Tilgjengelighet.

…om man ikke blir innhentet av fobiske kalvers bakspark
som vil sende dem på turné ut og forbi gardintrappens
usikre og velsukrete områder, da.

Dette innlegget ble publisert i zumzummerum og merket med , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Tilgjengelighetens Dikt

  1. eekageek sier:

    Dette er et av de flotteste nonsensdiktene jeg har lest på lang tid! Jeg elsker de fobiske kalvene. Eeeelsker dem 😀 Andre og siste strofe er dermed med overlegg mine absolutte favoritter, ler meg litt skakk. Stakkars kalvene. Stakkars stigeklatreren!

    Diktet er fullt av farger, smak (kløver og sukker, mmm!), fart og spenst, jeg blir helt yr og sitrende inni meg av å lese. Du har også fått til en utrolig fin balanse mellom det abstrakte (hva i svarte ER egentlig denne skuffen?!), og det helt beinharde konkrete, noe som fungerer som fy i hodet mitt. Slik skal nonsens være! Uforståelig, og samtidig så forståelig på en pussig måte!

    I tillegg liker jeg utrolig godt den krevende, nesten tørre fortellerstemmen, for den er slik en fin kontrast til bildene og den totalt absurde komikken.

    Ja. Dette tror jeg må være noe av det beste jeg har lest av deg, blant topp fem! Hurra!

Legg igjen en kommentar

