Gatelangs

jeg kikker ut vinduet
fra andre etasje
kan alt observeres

når du stirrer meg i senk
sukker det i meg
og jeg ser verden
i de rimdekte rosene der nede

med armene fulle av blikket ditt
er det svikten i beina
som gjør at jeg våger lande
i en verden
slik den ser ut på dager
hvor natten egentlig skulle ha vært

fylt av oss
fjerner jeg meg fra huset
fra andre etasje

og på utsiden og i vinteren
som isner og farger oss på samme tid
finner vi hverandre

kulden omfavner
får oss til å søke
nærmere hverandre

gående på hver vår side av veien
er fortauet bredt nok for oss begge
og vi møtes på midten

vandrende gatelangs
på sene vinterkvelder
har vi aldri vært mindre jaget

bilene suser forbi oss
fyller natten

Dette innlegget ble publisert i zumzummerum og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

10 svar til Gatelangs

  1. Maryathome sier:

    Utrolig vakkert skrevet – særlig ordene «vandrende gatelangs på sene vinterkvelder
    har vi aldri vært mindre jaget». Litt drømmende, realistisk og lengtende.

  2. Elisabeth sier:

    Jeg er blant dem som sjelden har tålmodighet til å lese poesi – jeg liker det, men det blir likevel sjelden prioritert. Men nå har jeg begynt å komme hit, etter Tordenbloggen. Og stadig finner jeg noe som går meg rett i sjela – som dette. Simpelthen vakkert. Jeg håper du har plass til stamgjester her, selv om de ikke alltid sier så mye?

    • Elisabeth sier:

      Hei Elisabeth, og velkommen hit!

      Tusen takk for veldig hyggelig kommentar!

      Jeg har definitivt plass til stamgjester, både for de som vil si noe, og for de som titter innom for å lese.

      Her er det rom nok for alle! 😀

  3. eekageek sier:

    Jeg elsker dette. Det er så skjørt og vakkert og fint. Utrolig god bruk av bilder. Liker spesielt «med armene fulle av blikket ditt» – det kommer til å sitte i lenge hos meg kjenner jeg! Det er masse fraser her jeg kunne tatt spesifikt tak i egentlig – nesten alle faktisk. Så jeg skal ikke ramse dem opp, men heller komme med et lite forslag. Jeg syns slutten ville vært sterkere om den bare hadde stått slik:

    og bilene suser forbi oss

    fyller natten

    Dette med skrikene ble litt for kraftig kontrast i forhold til stillheten i resten av diktet. Men du må gjerne være uenig (det er ikke en dårlig slutt altså).

    Jeg liker dette så veldig godt. Det er noe med gater, og særlig om nettene, som er så veldig poetisk.

    • Elisabeth sier:

      Tusen takk for fine kommentaren! 😀

      Ja, det er noe eget med gater, og da spesielt om natten, og synes du jeg har maktet fange en stemning her, så gjør det meg utrolig glad!

  4. c'est la vie! sier:

    Enig med allesammen jeg. Kan ikke si det bedre selv, så jeg sier ikke mer 😀

  5. Hegesen sier:

    Ååå Elisabeth! Så ‘underbart’ ett dikt – må jeg si på svensk av alle ting:) jeg kjenner det i hele kroppen, som om jeg var der selv, i andre etasje og så gatelangs… Jeg har lest noen av diktene dine nå, og jeg synes du skriver bare bedre og bedre! Eller kanskje har jeg bare begynt å forstå bedre..? Lenge siden jeg har lest dikt. Tusen takk, man blir så glad av ‘akkurat’ slike øyeblikk.

    • Elisabeth sier:

      Hei Hegesen- og velkommen hit til bloggen min! 😀

      Tusen takk for kjempehyggelig kommentar. Den kjente jeg i hele kroppen! 😀

Legg igjen en kommentar

