Byens grønne lunger

de reiser seg, store som hus,
slenger skyggene foran seg på sin ferd gjennom byen,
kan man lese i avisen

om man leser mellom linjene

sirenene klager advarende
mot deres duvende dans,
og byens gater tømmes for mennesker

folk flest overser de siste linjene,
advarselen om at denne faren,
disse usikrede bevegelsene
vil bli tatt hånd om,
når bare mørket senker seg

Dette innlegget ble publisert i Skriblerier og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Byens grønne lunger

  1. eekageek sier:

    «klager advarende om» – burde ikke det vært «klager advarende mot»? Ble veldig usikker her nå, men «om» skurrer i mine ører, rent grammatisk.

    Bortsett fra det syns jeg dette er herlig, rett og slett! Det kan være jeg leser helt feil, men sammen med tittelen så ser jeg i alle fall for meg masse trær som plutselig blir levende… det er et fabelaktig bilde. Jeg får helt lyst å skrive en novelle om det.

    Rent lyrisk liker jeg veldig godt: «kan man lese i avisen / om man leser mellom linjene» og «duvende dans» – herlige sammensetninger av ord og linjer og lyder!

  2. Hm, advarer mot, ja. Men klager mot? Det skurrer mer i mine ører. Klager advarende på, derimot..? Nå er jo disse ørene mine tilsmusset av fransk grammatikk 😉 Ellers enig med Eirin, jeg, herlig rett og slett!

  3. Ho ho, nå bli jeg rimelig forvirret selv, gitt … 😉 Tror jeg må la teksten hvile seg litt, før jeg dypdykker lenger ned i den, for noe er underlig, det er helt sikkert! ;D

    Ellers: Tusen takk for fiiine kommentaren! 😀

  4. Men «mot» høres på en måte riktigere ut likevel …

Legg igjen en kommentar

