I neste øyeblikk

I neste øyeblikk møtes vi, og følelsene kiler seg fast i underlig terreng. Jeg roper. Høyt. På deg. Etter deg. Ser ryggen din forsvinne ut av syne, mens du holder fast i meg. Da stiller jeg meg for meg selv i utkanten av skogen på et sted ingen kan se, og jeg ser alt, alt slik som det passerer forbi.

Ser tankene som på stille dager smiler i speilet, som vimser rundt i huset og ute blant menneskene, men som på andre dager sitter i kroken, sammenkrøket for å skjule seg. Leker gjemsel også for seg selv, fordi smilet ikke lenger synes i speilet. Stille mumling. I hemmelighet. Haler og drar. Tautrekking som ingen kan se. Får se. Bør se. Sier du.

Men, på høylys dag legger du deg inntil huden min, i armkroken, og jeg stryker deg over håret. Du invaderer den verdenen som foregår i utkanten av skogen. Utenfor. Innenfor. Lysningen. Forsvinner jeg, må jeg tilbake, samle smulene som blir liggende igjen. Gjemsel. Glemsel. Høyt og lavt. Hvisker du.

For tankene dine er sirkler i luften. Såpebobler som sprekker. Og de blir tårer samlet i en krukke. Satt på hyllen. I rommet langt borte utenfor meg, men innenfor og i skogen. Og brått er vi klappe, klappe søte, virvlende kaker i luften over oss, som drysser ned og tåkelegger skogen, slik at jeg må snu meg mot deg for at du skal se fargen på følelsene mine, som langt ifra er grå, slik som disen som legger seg rundt oss, når vi løper. Røper.

I landskapet hvor menneskene snubler.

Image

Dette innlegget ble publisert i Tankemylder og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til I neste øyeblikk

  1. Nydelig! Har savnet disse tekstene, gleder meg til fortsettelsen 😉

  2. Berit sier:

    ja, virkelig nydelig ! 🙂

Legg igjen en kommentar

