Overdøvende

du og jeg

i snøen

sverger jeg

 

i snøen

været og fargene

som du ikke kan

ikke kjenner

selv om disse tre tar på deg

på dager hvor du har kledd deg

godt nok

 

og du misliker

at det skal være feil

dobbeltfeil

at de river i deg

av og på

som i en saktebufrende svarthvit – film

fra den gangen høsten ble skildret

uten kulør

lyd

og du forstår det ikke

 

når det så begynner drønne

tungt

evigvarende monotont

av drønn

på drønn

i bølger

fra stemmene innenfra

da kryper du sammen ved siden av meg

i ly for vinden

skjult for snøen

været

og fargene

 

fordi du et øyeblikk

håpte

at stemmene innefra

forsvant

med den

overdøvende vinden

 

allikevel tror du det er mer

av alt

men at ingenting av dette

andre

er velkjente rom

du kan rote rundt i

for å stenge stemmene ute

når de bare fortsetter

er

omstendige

direkte

i sirkler

rundt og rundt

i deg

selv når du ber dem stoppe

pause

passere forbi

 

slik at du kan kjenne

kjenne etter

hvem du er

om du bare

beveger deg fritt

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert og merket med , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

8 svar til Overdøvende

  1. eekageek sier:

    Elsker dette diktet. Elsker det. Har lest det mange ganger nå, og syns bare det blir sterkere og sterkere for hver gang. Det er så veldig høst, og det er så dempet, og så sier det så mye likevel, fordi det er så dempet. Det er mektig, med de små, forsiktige ordene sine. Det glir gjennom meg som en film eller en liten, vemodig melodi når jeg leser det.

    Sånn burde det være å lese alle dikt. Dette er – etter min mening – det beste du har skrevet.

  2. Madam Ink sier:

    Denne trenger du ikke legge ut:
    Jeg har lagt et spor hit inn til bloggen din i form av en post it lapp. Les hvorfor inne hos meg her
    http://madam-inks.blogspot.no/2012/11/en-post-it-lapp.html#more

    Jeg er ofte inne her og leser, selv om jeg ikke legger igjen spor etter meg.

Legg igjen en kommentar

